Tweedehands auto kopen? Hier moet je goed op letten!

Ongeveer een week geleden kwam ik op TopGear.nl een interessant artikel tegen. De titel: “Als je een van deze dingen ziet, moet je een tweedehandsauto gelijk laten staan.” Na het lezen van het stuk had ik niet direct het idee dat dit een koper van de occasion gaat helpen.

Dat helpen van autokopers is precies waarvoor ik ThissenAutos.nl heb opgericht. Met die gedachte ben ik dan ook achter de laptop gekropen om een beter artikel te schrijven. Hier lees je hoe jij stap voor stap een gebruikte auto beoordeeld, voordat je overgaat tot onderhandeling. 

screenshot van het artikel van topgear met de titel Als je een van deze dingen ziet, moet je een tweedehandsauto gelijk laten staan

Overigens heeft TopGear best een aantal goede punten, zoals meer slijtage dan je zou verwachten bij een lage kilometerstand. Maar om te zeggen dat je niet bij een autobedrijf moet kopen omdat de familienaam niet op de deur staat, dat is echt onzin natuurlijk. 

Waar je wel goed op moet letten? Ik leg het je in dit artikel uit. Lees verder en verklein de kans dat je volgende auto een miskoop blijkt te zijn.

Online op zoek naar een andere auto

Zoals dat tegenwoordig gaat met het zoeken naar een nieuwe tweedehands auto, begin je op de daarvoor bestemde websites. Inmiddels weet je als het goed is wat je zoekt en wat je budget is. Je hebt de dagwaarde van je huidige auto vastgesteld, je spaarrekening bekeken en eventueel met de bank gesproken voor een lening. 

Maak een top 3 of top 5 van favoriete occasions. Vergelijk deze met elkaar en op prijs en opties. Vervolgens vergelijk je de bedrijven die de auto te koop aanbieden. Google de bedrijfsnaam.

screenshot van thissen auto resultaat op google met google-reviews

Bekijk de beoordeling van het bedrijf en lees eventueel de reviews. Mocht het bedrijf negatief in het nieuws zijn geweest, zal je dat met Google ook snel tegenkomen. 

Bel het autobedrijf op en stel de juiste vragen

Even bellen om te polsen met wie je van doen hebt en om wat vragen te stellen is de volgende stap. Bel het bedrijf op, stel je netjes voor en vertel dat je interesse hebt in een voertuig dat in de voorraad staat. 

De volgende vragen kun je stellen om een beter beeld te krijgen van de auto:

  1. Is het voertuig met kenteken XX-123-X [zelf invullen] nog beschikbaar?
  2. Zijn beide originele sleutels aanwezig?
  3. Heeft de auto schade gehad, is deze overgespoten of zitten er krassen of deuken in?
  4. Is de volledige onderhoudshistorie bekend en beschikbaar?

Zijn alle antwoorden bevredigend? Dan is dat voldoende. Bedank de verkoper vriendelijk en zeg dat je de auto in overweging neemt (of niet). 

TIP: Maak geen afspraak over de telefoon. Je wilt het bedrijf als het ware verrassen met je bezoek. Omdat je dit een beter beeld geeft van de staat van de auto. 

De eerste indruk van je mogelijk nieuwe auto

Nu je een eerste schifting van je lijstje met occasions hebt gedaan is het tijd om daadwerkelijk de auto te gaan bekijken. De eerste indruk begint bij het bedrijf. Hoe ligt het terrein erbij? Welke indruk maakt het personeel? Welke type voertuigen staan er? Hoe groot is de voorraad? 

Neem het allemaal rustig in je op. De belangrijkste vraag die je probeert te beantwoorden voor jezelf, heb ik te maken met professionals? Kan ik hier met een gerust hart zaken doen?

De auto bekijken en beoordelen

Stel je voor aan de verkoper. Vertel dat je al eerder hebt gebeld en nu de auto fysiek komt bekijken. Vraag of hij je de sleutel wilt geven.

Begin met de koude start. Neem plaats achter het stuur, steek de sleutel in het contact en draai deze een kwartslag. De lampjes gaan aan. Wacht nu 1 of twee seconden tot er ook weer lampjes uitgaan. Draai vervolgens de sleutel verder door om de auto te starten.

Controleer vervolgens of alle lampjes verder uitgaan. Er mogen geen meldingen op het dashboard komen die fouten of problemen aangeven.  Dat geldt natuurlijk niet voor verlichting, de riemgordel of handrem lampjes. 

auto dashboard donker met lampjes

Zet de airco of climate control helemaal uit. Laat de motor even rustig lopen tot je de toeren hoort terugvallen. Blijft de motor rustig stationair lopen? Luister of de motor niet onrustig is of sputtert. Dat is niet goed.

Wanneer alles goed klinkt is dat het moment om de airco te controleren. Zet deze op de koudst mogelijke stand aan. Luister goed of de condensator aanslaat, mogelijk nemen de toeren ook iets toe, dat is prima. 

Voel aan de ventilatieroosters of er ook koude lucht uitkomt. Werkt alles naar behoren? Mooi, dan is de tweedehands auto tot dusver een serieuze optie. Op naar de volgende test! De motor mag uit. 

Boekjes voor het onderhoud

Nu je toch in de auto zit, vraag of je de boekjes mag zien. Soms liggen ze in het dashboardkastje, maar omdat ze nogal eens gestolen worden kan het zijn dat de verkoper ze moet halen.

Het gaat vooral om de onderhoudshistorie van de auto. Wanneer is de auto voor onderhoud bij een garage geweest? Bij een jong gebruikte auto wil je ook graag dat de onderhoudsbeurt bij een officiële merkdealer is gedaan.

boekje onderhoud met stempels nissan

Bij sommige automerken, zoals Mercedes of Mazda, worden onderhoudsbeurten in de systemen van de dealer ingevuld. Deze kan je eenvoudig met een telefoontje en het kenteken opvragen. 

Is er helemaal niets bekend? Zijn er geen boekjes beschikbaar? Overweeg dan om van de koop af te zien. Dit maakt het moeilijk de historie te controleren en is slecht voor de waarde van de auto.

De auto controleren op schade 

Wanneer je een auto voor het eerst ziet en zonder ervaring als schadehersteller, kan het best lastig zijn om te beoordelen of de auto is overgespoten. Er zijn een aantal dingen om op te letten.

  • Staat de auto in goed licht? Zo niet, vraag of de auto verplaatst kan worden. Kijk of er kleurverschil is tussen de verschillende panelen van de auto. 
  • Vergelijk de naden van alle deuren met elkaar. Staan deuren recht? Is de kofferbak naad aan beide kanten gelijk? Zo niet kan het zijn dat deze is vervangen of niet helemaal goed is teruggehangen. 
  • Gebruik een lakdiktemeter om de werkelijke dikte van de lak op te meten. Dit is een klein apparaat dat de laag tussen het apparaat en het metaal meet. Deze is bij een fabriek gespoten auto ergens tussen de 100 en 160 um. Bij een gespoten auto is dat al snel het dubbele.
  • Controleer op roest. Een auto met roest is iets waar je ver vandaan wilt blijven. Kijk goed of er ergens roestvorming ontstaat. Veel voorkomende plekken zijn wielkassen en deurnaden.
  • Gebruikssporen als steenslag en beschadigde velgen. Bij een gebruikte auto ontkom je er bij niet aan, steenslag. Sterker nog, het is bijna verdacht als de auto helemaal puntgaaf is. Zet in dat geval nog maar even de lakdiktemeter op de voorkant van de motorkap. Wanneer de gebruikssporen te erg zijn, praat er dan over met de verkoper, mogelijk kan hij een oplossing bieden.

Kijk onder de motorkap – ook als je er geen verstand van hebt

Controleer onder de motorkap. Zie je vervangen onderdelen? Dat kan zijn een bout of moer, maar ook een plastic kap of een slang. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar kijk goed wat je ziet.

Kijk ook goed naar vochtige plekken. Dat kunnen lekkages zijn van slangetjes of pakkingen. Olievlekken aan de buitenkant van de motor zijn geen goed voorteken.

onder de motorkap van een mercedes

Neem ook de tijd om de olie te checken. Niet zozeer het peil, maar ook de kleur. Hele donkere olie is of oud, of het zegt iets over de staat van de motor.

Bekijk ook de onderkant van de oliedop. Het kan voorkomen dat er een mayonaise-achtige substantie onder de oliedop zit. Vaak het gevolg van weinig rijden of alleen korte stukjes rijden. 

De motor wordt niet warm genoeg waardoor condens bij de olie kan ontstaan. Olie vervangen kan helpen, echter zou ik zelf op bezoek gaan bij de volgende occasion op je lijstje. 

Pas als alles klopt een proefrit maken

Het heeft niet zoveel zin om een proefrit te maken wanneer de auto niet voldoet aan de bovenstaande inspectie. De kans dat je jezelf lekker maakt of denkt dat het allemaal wel meevalt is daarvoor te groot. Laat de auto staan.

Heeft de auto de eerste inspectie met vlag en wimpel doorstaan? Super! Dan is het tijd voor de groene kentekenplaten. Nu kan je de weg op.

Gebruik bij de proefrit al je zintuigen. Luister goed of je geen vreemde geluiden waarneemt. Bijvoorbeeld bij het remmen of het maken van een scherpe bocht. 

Probeer eens een noodstop en kijk ondertussen of er bij het hard remmen geen lampjes gaan branden op het dashboard.

Wanneer de motor voldoende op temperatuur is, kan je ook eens flink de toeren verhogen. Het is niet noodzakelijk om hierbij de verkeersregels te overtreden. Rij een snelweg op en maak snelheid zonder de vijfde of zesde versnelling te gebruiken. Dit is een test of de motor voldoende koelt. 

gezin met auto op het strand

Bespreek een deal en slaap er een nachtje over

Een autohandelaar wil de deal sluiten. Een handtekening op papier en elkaar de hand schudden. Maar het heeft geen enkele zin de aankoop te overhaasten.

De kunst van onderhandelen is niet voor iedereen weggelegd. Zeker niet wanneer de ‘tegenstander’ een ervaren autoverkoper is. Hoe je dat het beste doet is te veel om hier nu te diep op in te gaan. 

Nu je weet dat de auto goed is, probeer tot een goede deal te komen waar beide partijen tevreden mee zijn. Ondanks dat je alle aspecten goed hebt gecheckt blijft het slim om wel iets van garantie af te spreken. Dit kan ook in de vorm van een verzekering. 

Heel veel plezier en geluk met je nieuwe auto!